قالب وردپرس درنا توس
خانه / آموزش دوربین مداربسته / راهنمای دوربین پانوراما (فیش آی و چند تصویر ساز)

راهنمای دوربین پانوراما (فیش آی و چند تصویر ساز)

دوربین های پانوراما با تکنولوژی فیش آی و چند تصویر ساز بصورت فزاینده ای گسترش یافته اند و بسیاری از تولیدکنندگان، دوربین های فیش آی را همراه با چند تصویر ساز پیشنهاد می دهند.

در این متن موارد زیر توضیح داده خواهد شد:

دوربین پانوراما در برابر دوربین سنتی

فیش آی در برابر پانوراما

تصویر وارپ و دی وارپینگ

دوربین جانبی در برابر دیوارپینگ

یکپارچگی وی ام اس

زاویه ۱۸۰ درجه و ۳۶۰ درجه

تراکم چند تصویر ساز

چند پخش مجزا در برابر چند تصویر در کنار هم

نصب در ارتفاع

دبلیو دی آر و نور کم

جزئیات تصاویر

نخست باید بدانیم چرا از دوربین های پانوراما استفاده می شود؟

میدان دید دوربین های سنتی وسیع نیست. به طور میانگین میدان دید این دوربین ها از زاویه ۹۰ درجه بیشتر نیست، این زاویه ۴۵ درجه است و زاویه ۱۱۰ تا ۱۳۰ درجه متداول است.

بنابراین اگر بخواهیم دوربینی پشت خود و یا راست وچپ خود را ببیند نیاز است از دوربین دیگری استفاده کنیم. اما دوربین پانوراما، این امکان را بوجود می آورد که برای دیدن زوایای مختلف دوربین دیگری را بکار گیرد. در این صورت فضای بیشتری تحت پوشش قرار می گیرد و تراکم پیکسل کمتر می شود و جزئیات گرفته شده از تصویر در هر جهتی کاهش می یابد.

دوربین های پانورامای فیش آی

انواع متداول دوربین پانوراما دوربین های فیش آی می باشند. این دوربین ها دارای لنزی فوق العاده عریض با زاویه ۱۸۰ درجه و در مواردی بیشتر می باشند که در محفظه دام قرار گرفته اند.

این دوربین از یک لنز و یک تصویر ساز برای پوشش تمام فضا استفاده می کند.

2

تصاویر بوجود آمده در این دوربین نرمال نیستند و به شکل پهن می باشند.

این تصاویر برای مانیتور کردن مناسب نیستند، برای بهینه کردن تصاویر، مانند تصاویر دوربین های معمولی توسط نرم افزار، دی وارپینگ می شوند. شکل زیر تصویر اصلی فیش آی و دیوارپینگ را نمایش می دهد.

3

در دیوارپینگ ها جزئیات  اصلی تصویر نمایش داده می شود، اما تصویر وارپ نا مناسب است.

دیوارپینگ یا سمت دوربین صورت می گیرد و یا سمت سرویس گیرنده. انتخاب محل دیوارپینگ بستگی به برنامه وی ام اس دارد.

دیوارپینگ سمت دوربین

در این حالت پخش تصویر به صورت فلت (پهن) می باشد که هر نرم افزار وی ام اس تصویر را مانند تصاویر در دوربین سنتی نمایش می دهد. این شکل از پخش تصویر شهرت بیشتری دارد و بعضی از تولید کنندگان این شیوه از دیوارپینگ را پیشنهاد می کنند در این صورت اس دی کی برای وی ام اس وجود ندارد. به نظر می رسد این دوربین ها شبیه پی تی زد ها می باشند.

در این قسمت دو محدودیت بررسی می شود:

پشتیبانی وی ام اس

در بیشتر دوربین های پانوراما که دارای قابلیت دی وارپینگ هستند دوربین چند مدل پخش را ارسال می کند، مانند پخش کلی، پانوراما، پی تی زد مربوط به منطقه ۱، پی تی زد مربوط به منطقه ۲ و …

مثالی از این قسمت در فیلم زیر دیده می شود:

 4

وی ام اس باید با تمام مدل های پخش یکپارچه شود. بسیاری از وی ام اس ها تمام مدل های پخش را پشتیبانی نمی کنند مخصوصاً آنهایی که از او ان وی آی اف به جای راه اندازی مستقیم استفاده می کنند.

برای مثال، دوربین پاناسونیک مدل دبلیو وی-اس اف وی ۷۸۱ یا دوربین دی اس-۲ سی دی ۶۳C2 هایکویژن با چندین مدل پخش در دوربین های اگزک و اویجیلون یکپارچه می شوند.

محدودیت های کنترل پی تی زد

برای یکپارچگی چندین مدل پخش، وی ام اس باید پی تی زد را برای کنترل تصاویر دی وارپینگ در کنار دوربین پشتیبانی کند. بدون یکپارچگی این پنجره ها، راه اندازی باید توسط رابط (وب اینترفیس) صورت پذیرد.

محدودیت های ضبط دیوارپینگ در کنار دوربین

هنگامیکه از دیوارپینگ در کنار دوربین استفاده می شود، وی ام اس فقط آنچه را که دوربین در لحظه می بیند ضبط می کند. یعنی اگر پخش کلی تصویر (۳۶۰◦ پانوراما، فیش ای بصورت وارپ) در پنجره دیجیتالی پی تی زد ضبط نشود، تصویر کلی از صحنه تهیه نمی شود و وقایع از دست می روند.

دیوارپینگ سمت سرویس گیرنده

بر خلاف دیوارپینگ سمت دوربین، دیوارپینگ سمت سرویس گیرنده تمام جوانب را کنترل می کند. در این صورت این امکان را برای کاربر ایجاد می کند تا فقط یک مدل کلی از پخش تصویر را ببیند و ضبط کند. و پنجره دید تصویر را در وی ام اس در هر دو حالت پخش زنده و پخش تصاویر آرشیو شده تغییر دهد.

برای مثال در فیلم زیر تصویر از حالت وارپ به پنجره پی تی زد با زاویه ۱۸۰ درجه و ۳۶۰ درجه پانوراما تغییر یافت.

5

مزیت این روش در مقایسه با دیوارپینگ درسمت دوربین این است که فقط یک مدل پخش ضبط می گردد در حالیکه اطلاعات مهم حفظ می شود.

دیوارپینگ اختصاصی

برای به دست آوردن تصاویر دیوارپینگ در دوربین های فیش آی نیاز است هر دوربینی که اس دی کی مخصوص به خود داشته باشد. اگر از وی ام اس ترد پارتی استفاده شود سپس، وی ام اس باید با نرم افزار مخصوصی یکپارچه شود هر چند به علت هزینه های بالا این کار در دوربین های پانورامای فیش آی صورت نمی گیرد. بسیاری از برنامه های وی ام اس یک دیوارپینگ کلی را برای هر دوربین فیش آی ارائه می دهند.

لنزهای پانومورف (بیضی)

این لنزها نوع خاصی از لنز های فیش آی هستند و تفاوت بسیار کمی با هم دارند. این تکنولوژی مختص فن آوری ایمرویژن است که لنزها را طراحی می کند و اس دی کی مربوط به دیوارپینگ را به منظور یکپارچگی تهیه می کند.

لنزهای ایمرویژن با ورژن سی یا سی اس فروخته شده اند در این صورت با دوربین های ترد پارتی استفاده می شوند. این لنز ها در مدل های ۱٫۳ مگاپیکسل و ۵ مگاپیکسل موجود می باشند. در حال حاضر لنز ام ۱۲ توسعه یافته است و در دوربین های دام استفاده می شود و کیفیت آن ۱۲ مگاپیکسل و فور کی است.

تولیدکنندگانی مانند سونی، آرکانت، بیریک کام و سایرین دوربین هایی تولید کرده اند که این مدل لنز را استفاده می کند.

تصویر زیر لنز ایمرویژن را نشان می دهد و چگونگی اتصال آن به دوربین های ترد پارتی:

6

لنزهای پانومورف (بیضی) ۲ مزیت بر مدل های فیش آی دارند:

پی پی اف بالاتر: تکنولوژی ایمرویژن مدعی است که بیشتر دوربین ها از سنسور بیضی استفاده می کنند. در این صورت پیکسل بیشتری در لبه میدان دید به دست می آید همچنین کیفیت تصویر بالاتر خواهد رفت. هرچند در آزمایش هایمان تفاوتی بین این لنز ها و لنز های فیش آی مشاهده نشد.

پشتیبانی گسترده تر: بیشتر وی ام اس ها تکنولوژی ایمرویژن را پشتیبانی می کنند و این پشتیبانی در مدل های فیش آی که اس دی کی استفاده می کنند قابل توجه می شود. تمام محصولات ایمرویژن اس دی کی دارند که در این صورت از لنزهای سی اس استفاده می شود و در دوربین دام نیز لنز ام۱۲ استفاده می گردد.

اشکالات موجود

قیمت بالا: لنزهای بیضی پانومورف گران هستند.

وضوح پایین: زمانیکه استفاده از لنز پانورامای ۱۲ مگاپیکسل متداول شد بسیاری از مدل های ایمرویژن به ۵ مگاپیکسل و پایین تر محدود شدند.

شکاف عملکرد کاهش یافته است: دوربین فیش آی در نور کم و دبلیو دی آر دچار چالش می شود در صورت استفاده از لنز ایمرویژن دوربین، باید قابلیت دبلیو دی آر، فیلتر کات مکانیکی، آی آر متداول داشته باشد.

چندین تصویر ساز پانوراما

این دوربین ها تفاوت زیادی با دوربین های پانوراما و فیش آی دارند. به جای لنز با زاویه فوق العاده عریض چندین لنز و چندین تصویر ساز را در یک محفظه ترکیب می کنند و خروجی آن یک تصویر است. در این صورت هر تصویر ساز یا لنز فقط یک قسمت از کل فضا را پوشش می دهد.

در هر دو حالت زاویه ۱۸۰ درجه پوشش داده می شود اما هر لنز به تنهایی فقط زاویه ۴۵ تا ۹۰ درجه را پوشش می دهد. چندین مدل از تصویر ساز وجود دارد که محدوده های متفاوتی را پوشش می دهند، عمومی ترین محدوده، محدوده ای با ۱۸۰ درجه زاویه می باشد و این دوربین ها روی دیوار نصب می شوند:

7

پوشش زاویه ۳۶۰ درجه مانند دوربین فیش آی عمل می کند.

در نهایت بعضی از تصویر سازها زاویه ۲۷۰ درجه را نیز در ساختار خود بکار می گیرند مانند دوربین پلکو اپترا .

در شکل زیر تصویر دوربینی که زاویه ۲۷۰ درجه را پوشش می دهد را مشاهده می کنید.

 9

تراکم چند تصویر ساز

پیشرفت دیگری در دوربین ها، تراکم چند تصویر ساز در دوربین است. این دوربین ها این امکان را به کاربر می دهند تا تصاویر را حرکت دهد برای اینکه بهترین پوشش از صحنه را به دست آورد.

 
 
 
 
 
 
 
 

چند پخش مجزا در برابر تصاویر در کنار هم

دوربین هایی که دارای چند تصویر ساز هستند تصاویر جداگانه ای را برای هر دوربین ارسال می کنند که این قابلیت در برنامه  وی ام اس وجود دارد و در این صورت زاویه دید ۱۸۰ درجه تا ۳۶۰ درجه تهیه می شود.

11

در مدل های جدید، مانند تصویر ساز آی آر مربوط به وی وو تک یا پلکو اپترا تصاویر در کنار هم یک تصویر پانوراما را تولید می کنند. در دوربین وی وو تک مدل ام اس ۳۸۹۱، خروجی تصویری است با مشخصه ۱۴۱۶×۷۵۵۲

12

تصاویر در کنار هم  قابل استفاده هستند و این امکان را بوجود می آورند تا پانوراما بجای اینکه از دوربینی به دوربین دیگر حرکت کند فقط یکبار به حرکت در بیاید. به هر حال اگر تصاویر با دوربین های دیگر در یک زمینه قرار بگیرند کوچکتر دیده می شوند و این موصوع بعلت غیر استاندارد بودن نسبت پهنای تصویر است.

13

دوربین هایی که دارای چند تصویر ساز هستند همه جوانب را کنترل نمی کنند بنابراین نیاز به دیوارپینگ ندارند. تصویر این دوربین ها به صورت فلت مانند دوربین ها سنتی است. تنها تفاوت این دوربین ها با دوربین های سنتی در این است که ابعاد تصویر وسیع تر است. و این مسأله باعث بروز مشکل در وی ام اس می شود و بنابراین تصاویر به هم متصل شده برای نمایش راحت ترند.

مجوز تصویر ساز

در دوربین هایی با چندین تصویر ساز نیازی به دیوارپینگ نیست، استفاده از وی ام اس آسان است اما مجوزها متفاوتند. بعضی از وی ام اس ها فقط یک مجوز را پشتیبانی می کنند، یا مجوز یک آی پی آدرس را پشتیبانی می کنند.

ارتفاع نصب

تراکم پیکسل دوربین های پانوراما زیاد است، اگر یک شیء دورتر از دوربین دارای تحرک باشد، بنابراین فاصله نصب دوربین را افزایش می دهد، برای مثال یک شیء ای که فاصله اش تا دوربین ۳/۱ مگاپیکسلِ ۳۶۰ درجه، ۵ فوت است ۴۰ پیکسل بر فوت را می گیرد اما همان شیء در فاصله ۱۰ فوتی ۲۰ پیکسل بر فوت را می گیرد.

اگر ۱۰ پیکسل بر فوت گرفته شود به این معناست که هیچ لکه ای هم مشاهده نمی شود. برای نمایش توضیحات، انیمیشن زیر را ملاحظه کنید که از دوربین پانوراما استفاده شده است و این دوربین در فواصل ۱۰و ۱۵و ۲۰ فوت نصب شده اند.

14

محدوده دینامیکی گسترده

دوربین پانورامای چند تصویر ساز، دبلیو دی آرِ بهتری نسبت به پانورامای فیش آی ارائه می دهد. دوربین های چند تصویر ساز می توانند نمایش را برای هر تصویر ساز وابسته به سطح نور در فضای کوچک جهت مانیتورینگ تنظیم کنند. در مقابل دوربین های فیش آی یک نمایش را در میدان دید دارند. یعنی اگر هر منطقه ای در داخل ساختمان تاریک باشد و یا در خارج روشن باشد هر دو ناحیه کمتر در معرض دید قرار می گیرند.

بعضی از مدل های دبلیو دی آرِ فیش آی مانند مدل ۷۰۱۰ سامسونگ موجودند که در آزمایش عملکرد این دبلیو دی آر فرار تر از دوربین های دیگر بود. قابلیت دید در شرایط نوری مختلف بهتر بود. شکل زیر نتیجه آزمایش را نشان می دهد.

15

نور کم

تقریباً تمام دوربین های پانوراما مشکل قابل توجهی در نور کم دارند مخصوصاً مدل های فیش آی. معمولاً لنز اینگونه دوربین ها اف استاپ بیشتری دارد ( اف استاپ: میزان باز شدن دریچه لنز) در این صورت %۷۵ نور کمتری از لنز عبور می کند. به طور کلی این دوربین ها شامل دوربین های ۳ مگاپیکسل، ۵ مگاپیکسل و یا بیشتر هستند بنابراین پیکسل در آنها کوچک است و نور کمتری را دریافت می کنند.

برای مقابله با این مشکل در حال حاضر دوربین فیش آی مدل چند تصویر ساز با روشنایی آی آر یکپارچه شده است و میدان دید مورد نظرش را پوشش می دهد.

در شکل زیر ۲ دوربین ۱۲ مگاپیکسل مقایسه می شوند یکی از دوربین ها هایکویژن و دیگری پاناسونیک است، آزمایش در نور کم انجام می شود و دوربین ها با آی آر یکپارچه شده اند.

16

در شکل زیر تصویر دوربین وی وو تک با آی آر ملاحظه می شود تصویر دوربین های دیگر در نور کم نمایش داده شده است.

17

کاربران باید در مصرف دوربین پانوراما، برای مانیتور کردن در مناطق تاریک، دقت لازم را داشته باشند.

جزئیات تصویر

دوربین پانوراما با چند تصویر ساز جزئیات بهتری از تصویر را نسبت به دوربین فیش آی و یا پانوراما ارائه می دهد. استفاده از چند تصویر ساز باعث بالا رفتن کیفیت می شود، زیرا تراکم پیکسل بیشتر است و هر تصویر ساز به تنهایی زاویه ۴۵ درجه از منطقه مورد نظر را پوشش می دهد.

در شکل زیر جزئیات تصاویر مربوط به ۳ دوربین تک تصویر سازِ فیش آی، چند تصویر ساز با زاویه ۳۶۰ درجه (هر تصویر ساز ۹۰ درجه را پوشش می دهد) و یک دوربین چند تصویر ساز با زاویه ۱۸۰ درجه است. وقتی فرد در فاصله ۱۰ فوتی از دوربین قرار می گیرد، در دوربین فیش آی تصویر فرد و نوشته های پایین تصویر از کیفیت کمتری نسبت به دوربین های دیگر برخوردار است.

18

اگر فرد در فاصله ۳۰ فوتی از دوربین قرار بگیرد، دوربین فیش آی جزئیات نا مناسبی را نمایش می دهد. دوربین چند تصویر ساز ۳۶۰ درجه دو خط از نوشته های درون عکس را نشان می دهد. در این فاصله دوربین ۱۸۰ درجه جزئیات مشخص تری را ارائه  می دهد.

19

در نهایت در فاصله ۵۰ فوتی از دوربین ها دوربین ۱۸۰ درجه جزئیات بهتری را به نمایش می گذارد.

مطلب پیشنهادی

آموزش انتقال تصویرP2P دوربین مداربسته هایک ویژن

آموزش انتقال تصویرP2P دوربین مداربسته هایک ویژن برای استفاده از P2P هایک ویژن دستورات ذیل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *